Użyteczność badanego serwisu

Audyty stron www - wspoltworzymy lepszy internet

Tworzenie serwisów użytecznych jest trudne i kosztowne, mimo rosnącej świadomości takiej potrzeby. Niestety, w przypadku strony www.platforma.org nie jest najlepiej. Można by wymieniać dziesiątki błędów popełnionych przy projektowaniu jej interfejsu, na różnych poziomach szczegółowości. Poniżej wymieniamy te najbardziej oczywiste, i najbardziej przeszkadzające w korzystaniu z serwisu:

  1. Użytkownik nie wie, gdzie się znajduje – w przypadku nawigacji najwyższego poziomu (poziome menu u góry strony) nie jest podświetlany aktywny element.
     
  2. Po znalezieniu się na stronie głównej nie można zorientować się, co tak naprawdę się na niej znajduje. Trzykolumnowy układ jest tak zorganizowany, że prawdopodobnie przedstawia ostatnie aktualności, jednak nie ma co do tego żadnej pewności. Dokładniejszy ogląd podpowiada, że w ich uporządkowaniu może mieć jakieś znaczenie chronologia, jednak nawet dogłębniejsza próba ogarnięcia treści nie przynosi rezultatów.
    Strona główna jest bardzo „wysoka”. Nawet w przypadku monitora o wysokiej rozdzielczości, zajmuje około 4-5 ekranów. To stanowczo za dużo. Mało kto zdecyduje się na jej przewinięcie do końca. Tym bardziej dziwi umieszczenie na samym jej spodzie elementów najbardziej efektownych wizualnie – interaktywnej prezentacji członków partii, ankiety oraz mapki z regionalnymi oddziałami partii. Jeśli jednak ktoś już zdecyduje się na przewinięcie strony głównej do samego końca i domyśli się, że może kliknąć w strzałki nawigacyjne przedstawiające członków partii, z pewnością zostanie zaskoczony faktem, że działają one odwrotnie niż powinny – webmaster zastosował tak zwaną „karuzelę”, ale przewija jej elementy w złą stronę.
     
  3. Przykład obniżonej użyteczności - układ wizualny elementów listy powoduje, że użytkownik "gubi się", nie mogąc zgrupować informacji. W przypadku wszystkich list, z listą aktualności na stronie głównej włącznie, ich elementy nie są rozdzielone wizualnie, natomiast daty ukazania się aktualności są rozdzielone od ich tytułów. Powoduje to taką dezorientację użytkownika, że nie potrafi on stwierdzić, która data dotyczy którego newsa.
     
  4. Przykład wyświetlania komunikatów o błędach w nieprawidłowy sposób - są one oddzielone od samego formularza, który nie jest widoczny po błędnym wypełnieniu. Użytkownik musi szukać go, przewijając stronę. Formularze w serwisie – na przykład formularz kontaktowy – nie działają najlepiej. W przypadku błędnego wypełnienia, na górze strony wyświetlane są komunikaty o błędach, natomiast samego formularza trzeba szukać przewijając stronę w dół. W przypadku formularza kontaktowego, sekcja z komunikatami o błędach jest oddzielona od samego formularza dużym paragrafem tekstu, zawierającym dane adresowe komórek PO. Użytkownik jest zmuszony do szukania błędnie wypełnionego formularza, natomiast kiedy go już znajdzie, nie widzi objaśnień dotyczących błędów.
     
  5. Układ graficzny różnych podstron o tym samym typie zawartości nie jest spójny. W dziale „O nas”, przy opisie różnych członków partii, zastosowano przeróżne rozwiązania, co utrudnia nawigację, czytanie strony i powoduje odczucie bałaganu.
     
  6. Elementy strony, które powinny być klikalne – nie są. Prezentacja zdjęć najważniejszych członków partii w nagłówku strony sugeruje, że kliknięcie w zdjęcie przekieruje do podstrony poświęconej danej osobie. Niestety, tak nie jest, a byłoby to bardzo użyteczne dla odwiedzających serwis, gdyż umożliwiłoby szybkie i wygodne przedostanie się do podstrony prezentującej profil członka partii.
     
  7. Kolorystyka niektórych elementów strony łamie powszechnie przyjęte w Internecie konwencje – na stronie znajduje się sporo tekstów w jasnoniebieskim kolorze, błędnie sugerujących, iż są to odnośniki tekstowe.
     
  8. Nie zadbano o dobre przygotowanie stron z komunikatami o błędach. Strona błędu 404 (komunikat o braku strony o podanym adresie) jest pozbawiona nawigacji (brak możliwości łatwego powrotu do poprzedniej, poprawnej strony) oraz dodatkowych informacji, jasno wyjaśniających użytkownikowi, co się stało. Osoba nie posiadająca wiedzy technicznej nie zrozumie, dlaczego wyświetliła się jej taka, a nie inna podstrona.
     
  9. Przykład nieużytecznego powiększenia obrazka - aby je zamknąć, trzeba użyć niestandardowego rozwiązania. Uciążliwe jest korzystanie z powiększania zdjęć. Po uzyskaniu powiększenia, do jego zamknięcia potrzebne jest kliknięcie w zdjęcie. Obowiązującą konwencją jest umożliwienie zamknięcia zdjęcia po kliknięciu w wyszarzone tło (nie działa), w przycisk zamykania (którego brak) lub poprzez wciśnięcie przycisku „Escape” (przycisk nie działa).

Podsumowanie audytu użyteczności badanego serwisu

Serwis posiada poważne uchybienia pod względem użyteczności. Korzystanie z niego jest trudne. Sprzyja on odwiedzinom przez stałych bywalców, natomiast osoby, które znajdują się na nim pierwszy raz, będą czuły się wielokrotnie zagubione. Szczególnie rzuca się w oczy źle skonstruowana strona główna.

Do zalet należy zaliczyć przejrzysty wygląd menu, oraz klarowną prezentację menu pierwszego, drugiego i trzeciego poziomu (z wyjątkiem problemów z podświetleniem aktywnego elementu).

Audyty stron internetowych - kompleksowa analiza stron www