Jak odnieść sukces z SOTE

Fartoy blog - tworzymy dla Ciebie
Wysłany przez admin dnia 10-03-06 w sklep, sote

Ogromna popularność sklepu SOTE powoduje, iż jest on najczęściej wybieraną platformą dla sklepów internetowych w Polsce. Dzisiaj chcielibyśmy udzielić wszystkim użytkownikom tego oprogramowania kilku porad, które przełożą się na sukces sprzedaży w Internecie. Nasze rady dzielimy na kilka bloków tematycznych, i kierujemy do osób dopiero zaczynających sprzedaż w sieci, które dotychczas nie miały w tym doświadczenia.

Samo zaistnienie w sieci nie gwarantuje sukcesu

Podstawowym błędem, popełnianym przez osoby zajmujące się sprzedażą tradycyjną, które decydują się na uruchomienie sprzedaży online jest przeświadczenie, iż samo uruchomienie sklepu zwiększy ich sprzedaż i przyniesie korzyści materialne. Takie myślenie nie jest dobre, gdyż inwestycja w oprogramowanie, serwer i utrzymanie sklepu internetowego nie jest tania, a bez odpowiedniej promocji i optymalizacji sprzedaży w sieci po prostu się na tym nie zarobi.

Zakładając, że przy uruchamianiu sklepu internetowego wydamy pieniądze na licencję sklepu SOTE, indywidualny projekt graficzny, hosting i domenę, należy liczyć się z wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych (tyle mniej więcej kosztuje wykonanie sensownego wdrożenia SOTE).

To jednak nie koniec – trzeba bowiem zająć się wprowadzeniem produktów do sklepu online, opisaniem ich, pozyskaniem i obróbką atrakcyjnych zdjęć. Często można to zrobić bez ponoszenia bezpośrednich nakładów finansowych – w końcu, o ile dysponujemy własnym czasem, można zrobić to samemu. W przypadku dużych sklepów (o szerokim asortymencie) jest to oczywiście założenie nierealne, i musimy ponieść dodatkowe wydatki na zatrudnienie osoby, która wykona te monotonne, żmudne czynności.

Do tego dochodzi wydatek na usługi prawnicze – na przykład napisanie regulaminu sklepu, spisanie warunków gwarancji, dostawi itp. Sumarycznie, kwota wydana na start w Internecie nie jest mała. Wydając ją, trzeba mieć jednak świadomość, że to początek działalności w sieci. Następnym etapem jest promocja sklepu, tak aby oferta dotarła do jak największej grupy potencjalnych klientów. Dalej przedstawiamy sposoby promocji przedsięwzięcia. Większość z nich w odniesieniu do SOTE, część – w odniesieniu do wszystkich sklepów internetowych.

Warto korzystać z porównywarek cen

Pierwszym miejscem, które odwiedzają internauci chcący dokonać zakupu online, są zazwyczaj porównywarki cen. Porównywarka cen to serwis internetowy, gromadzący oferty z wielu sklepów. Internauta wyszukując interesujący go produkt, ma możliwość porównania ceny w różnych sklepach. Przy każdym produkcie znajdują się linki do sklepów oferujących dany produkt. Jeśli możemy sobie pozwolić na zaoferowanie najniższej (bądź bardzo konkurencyjnej) ceny, osoba korzystająca z wyszukiwarki prawie na pewno wybierze właśnie nasz sklep.

SOTE umożliwia integrację sklepu z wieloma polskimi porównywarkami. Są to porównywarki: Onetu, Wp, Ceneo, Bazzar, Handleo, Nokaut, Oferciak, Okazje, Radar, Skąpiec, Sklepy24, Zakupomat. Dokonując zakupu licencji na sklep SOTE, otrzymujemy w cenie bardzo użyteczne narzędzie, pozwalające dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Nieskorzystanie z tej możliwości to strata części pieniędzy, wydanych na zakup oprogramowania sklepu internetowego.

Decydując się na korzystanie z porównywarek cen produktów, należy pamiętać o dokładnym zapoznaniu się z zasadami rozliczeń z takimi serwisami. Zazwyczaj są to opłaty naliczane za wejście potencjalnego klienta z porównywarki do docelowego sklepu. Kolejna sprawa, to konkurencyjność cen. Jeśli bowiem oferujemy ceny wyższe niż konkurencja, praktycznie nie mamy szans na pozyskanie klientów z tego źródła.

Program partnerski

Programy partnerskie to jeden z głównych motorów Internetu, jeśli chodzi o ekonomiczny sens jego funkcjonowania. W krajach zachodnich są bardzo rozpowszechnione, w Polsce ciągle jedynie większe sklepy używają tego mechanizmu. Jego zasada działania jest bardzo prosta, i przedstawimy ją na przykładzie sklepu akwarystycznego. Prowadząc taki sklep, chcemy dotrzeć do konkretnej grupy docelowej – do osób zainteresowanych akwarystyką. Jest to dziedzina, której poświęconych jest wiele stron internetowych, prowadzonych na przykład przez hobbystów. Należy zachęcić ich, aby na swojej witrynie umieścili odpowiednio skonstruowany link do naszego sklepu (zawiera on identyfikator naszego partnera). Jest bowiem duża szansa, że osoba czytająca ich stronę, widząc zachęcająco wyglądający link do sklepu akwarystycznego kliknie w niego, tym samym przechodząc do naszego sklepu. O ile akurat jest zainteresowana dokonaniem zakupów – bardzo prawdopodobne, że to zrobi. Jaki zysk ma z tego właściciel strony poświęconej akwarystyce, nasz partner? Jest to zysk prowizyjny od zakupu dokonanego przez klienta, który został pozyskany za pośrednictwem jego witryny. W przypadku sklepu SOTE, zysk taki może być ustalony indywidualnie dla każdego z partnerów, procentowo lub kwotowo od dokonanego zakupu.

Zaletą programu partnerskiego jest to, że właściciel sklepu płaci prowizję partnerowi wyłącznie za dokonane i zapłacone zakupy. Nie ponosimy więc ryzyka, iż zapłacimy za klienta, który wejdzie do naszego sklepu, ale nie dokona zakupów. Jeśli klient za jakiś czas ponownie dokona zakupu, bezpośrednio wchodząc na stronę naszego sklepu, nie płacimy już prowizji partnerowi.

Warto na stronie sklepu umieścić link do specjalnej podstrony „Program partnerski”, tak aby osoby posiadające witryny o treści pokrywającej się z branżą naszej działalności mogły same rejestrować się jako partnerzy na jasnych zasadach. Dzięki temu, nie musimy martwić się o pozyskanie partnerów, którzy trafią do nas sami, zainteresowani zarobkiem na pozyskiwaniu nowych klientów.

Reklama w Google

Kolejnym dobrym rozwiązanie, jest skorzystanie z możliwości reklamy w Google (Google adwords). Jest to naprawdę wygodny, skuteczny i uczciwy mechanizm. Polega on na wyświetlaniu skonstruowanych przez nas reklam tekstowych lub graficznych. Reklamy takie mogą być wyświetlane bądź to w wynikach wyszukiwania, powiązanych tematycznie z naszym sklepem (wyróżnione linki z krótkimi opisami nad rezultatami wyszukiwania, bądź po prawej stronie ekrany z wynikami wyszukiwania). O ile zechcemy, możemy zażyczyć sobie również wyświetlania reklam na innych stronach internetowych, powiązanych tematycznie z naszą branżą.

Reklamy w Google mają bardzo dużą zaletę – płacimy wyłącznie wtedy, kiedy internauta kliknie w reklamę, przechodząc do naszego sklepu. Jeśli nasza reklama zostanie wyświetlona, ale nie wzbudzi zainteresowania odbiorcy, nie ponosimy żadnego kosztu. Koszt kliknięcia w reklamę, ponoszony przez nas w momencie przekierowania internauty na naszą stronę jest ustalany indywidualnie dla słów kluczowych, kojarzących się z naszą działalnością, które sami ustalamy. Szczegółową obsługę takich kampanii reklamowych warto powierzyć specjalistycznej firmie zajmującej się reklamą w Internecie – wówczas oszczędzimy sobie czasu, pieniędzy i błędów, które można popełnić nie mając doświadczenia w marketingu internetowym.

Pozycjonowanie

Kolejnym narzędziem jest pozycjonowanie naszego sklepu internetowego w wyszukiwarkach, dzięki któremu osoby szukające w Internecie informacji na interesujący ich temat, zobaczą na początku wyników wyszukiwania nasz sklep. Pozycjonowaniem może się zająć wyłącznie specjalista w tej dziedzinie. Jest to przedsięwzięcie dość kosztowne, i wymagające ciągłych nakładów finansowych na utrzymanie strony na wysokiej pozycji wyszukiwania.

Podstawową zasadą jest wybór dobrej, rzetelnej firmy świadczącej takie usługi, która potrafi dokonać uczciwej porady co do wyboru słów kluczowych, na które będzie pozycjonowany nasz sklep, wraz z oceną skuteczności pozycjonowania. Najgorszym błędem, jaki może popełnić właściciel nowo otwartego sklepu jest wybór „firmy krzak” - w najlepszym razie zostaniemy wypozycjonowani na źle dobrane słowa kluczowe, i nie pozyskamy nowych klientów, chociaż zapłaciliśmy za pozycjonowanie. W najgorszej sytuacji, nasza strona może trafić do filtrów wyszukiwania, i w ogóle przestać istnieć w wyszukiwarkach.

Podsumowanie

Przedstawiliśmy kilka podstawowych technik, które mogą pomóc w zwiększaniu sprzedaży produktów online. Największą skuteczność można osiągnąć, świadomie i konsekwentnie stosując kilka z nich jednocześnie. Na sam początek, proponujemy uruchomić program partnerski, gdyż rozliczenie za taką formę promocji następuje tylko wtedy, kiedy my sami odnosimy zysk ze sprzedaży. Wszystkie pozostałe sposoby mają to do siebie, że w momencie przekierowania internauty na naszą stronę, jedynym czynnikiem decydującym o wyborze naszego lub innego sklepu internetowego będzie atrakcyjność naszej oferty oraz atrakcyjność wizualna jej prezentacji. Decydując się na dowolną z pozostałych metod promocji, musimy mieć pewność, że nasz sklep jest perfekcyjnie dopracowany, między innymi wizualnie. Dlatego na sam koniec chcielibyśmy dać prostą radę: nie warto oszczędzać na dobrym projekcie graficznym oraz na technicznych aspektach wdrożenia. Ale to już temat na osobny artykuł. Mamy nadzieję, że udzielone przez nas rady pomogą Państwu odnieść sukces w Internecie.

Audyty stron internetowych - kompleksowa analiza stron www